Angst

Kennis en begrip

Er zijn veel mensen met een bepaalde mate van angst of spanning voor het bezoek aan de tandarts. Vaak wordt het geassocieerd met ongemak en pijn. Dit is heel begrijpelijk, maar kan gelukkig voor een groot deel weggenomen worden. Door goede communicatie en uitleg kan een behandeling veel rustiger verlopen. Hierbij helpt het vaak goed om verdoving te nemen, zodat u geen pijn ervaart. Doordat ik stap voor stap met u de behandeling doorneem en erbij vermeld wat u als patient kunt voelen, wordt het ongemak meestal al een stuk minder. Bovendien kunt u zelf altijd aangeven wanneer u even wilt pauzeren. De behandeling faseren is ook een optie, net als het nemen van kalmerende medicatie. Dit laatste gaat uiteraard in overleg en op recept van mij of de huisarts.

Bent u bang? Laat het dan in ieder geval weten. Dan kunnen we er samen iets aan doen om het prettiger te maken.

Verdoving

Verdoving wordt heel vaak gegeven. Het is in principe niet nodig om tijdens een behandeling pijn te ervaren. Helaas kan verdoving niet zonder kleine prik. Maar ook deze prik is voor te verdoven door middel van een verdovende zalf of spray. Dit maakt de prik minder voelbaar.

Het nadeel van verdoving is de tijd tot uitwerking, namelijk gemiddeld 3 uur. Hierbij voelen de weke delen (wang, lip en/of tong) nog verdoofd en dit maakt het lastig om te eten of drinken zonder te knoeien. Bovendien kunt u op de verdoofde delen bijten, of verbranden met hete dranken.

Ons advies is dan ook om totdat de verdoving is uitgewerkt alleen lauwe of koude dranken te nuttigen en voedsel te nemen waarop u niet hoeft te kauwen. Denk hierbij aan yoghurt of soep.

Het Team

tandartspraktijk katwijk tandarts renet team 02 1000